search
top

Συμβάλλει ο μη θηλασμός στο φυλετικό χάσμα των τεστ ανάγνωσης και μαθηματικών;

Δημοσιεύθηκε σε περιοδικό επιδημιολογίας τον Ιούλιο 2013 μία έρευνα από το Πανεπιστήμιο Saint Louis των ΗΠΑ, Τμήμα Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Δικαιοσύνης. Σκοπός της έρευνας ήταν να εξετάσει την επίδραση του τρόπου βρεφικής διατροφής στις επιδόσεις στο σχολείο, ανάλογα με την φυλή (Καυκάσιοι με Αφρο-αμερικανούς).
Οι ερευνητές παρακολούθησαν προοπτικά από την γέννηση έναν πληθυσμό 3563 παιδιών ξεκινώντας από το 1997. Σε σχολική ηλικία τα παιδιά πέρασαν από τεστ μαθηματικών και ανάγνωσης. Τα σκορ που πέτυχαν συνδέθηκαν και αναλύθηκαν με βάση το ιστορικό διατροφής τους στην βρεφική ηλικία. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο γκρουπ, το ένα λευκών και το άλλο αφρο-αμερικανικής καταγωγής. Η στατιστική ανάλυση εξέταση συσχετίσεις ανάμεσα στο εάν θήλασαν και για πόση διάρκεια και τα σκορ στα τεστ μαθηματικών και ανάγνωσης, ελέγχοντας για άλλους παράγοντες που αφορούσαν το παιδί, την μητέρα και την οικογένεια.

Οι Αμερικανοί ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι αφρο-αμερικανοί μαθητές είχαν σημαντικά χαμηλότερα σκορ από τους Καυκάσιους κατά 10.6 μονάδες στα τεστ ανάγνωσης και κατά 10.9 μονάδες στα τεστ μαθηματικών, δηλαδή υπήρχε ένα σημαντικό φυλετικό χάσμα στα τεστ. Συνυπολογίζοντας την επίδραση του θηλασμού και της διάρκειάς του στην βρεφική ηλικία, αυτό το φυλετικό χάσμα μειωνόταν κατά 17% στα τεστ ανάγνωσης και κατά 9% στα τεστ μαθηματικών.

Οι επιστήμονες συμπεραίνουν ότι ο μη θηλασμός – σημαντικά αυξημένος στα παιδιά αφρο-αμερικανικής καταγωγής – μπορεί να εξηγήσει το 17% του παρατηρούμενου χάσματος στα τεστ ανάγνωσης και το 9% του παρατηρούμενου χάσματος στα μαθηματικά τεστ, σε σύγκριση με λευκούς μαθητές. Αυτή η επίδραση του μη θηλασμού στην σχολική επίδοση των φυλετικών ομάδων είναι μεγαλύτερη από τις περισσότερες εκπαιδευτικές πολιτικές παρέμβασης. Με απλά λόγια, οι κατώτερες επιδόσεις στο σχολείο υποβαθμισμένων φυλετικών ομάδων όπως οι έγχρωμοι μαθητές σε σημαντικό βαθμό μπορούν να αποδοθούν στο γεγονός ότι οι ομάδες αυτές τείνουν να θηλάζουν σημαντικά λιγότερο. Η επίδραση είναι τόσο δυνατή που, προσπάθειες για νέες πολιτικές και κλινικές πρακτικές που θα προάγουν τον θηλασμό και θα απομακρύνουν εμπόδια για τις Αφρο-αμερικανίδες να θηλάσουν τα παιδιά τους μπορεί να έχουν καλύτερο αποτέλεσμα στις σχολικές επιδόσεις από πολλές εκπαιδευτικές παρεμβάσεις και πρέπει να εφαρμοστούν. Ο μη θηλασμός, η μη ενεργός υποστήριξη του θηλασμού από την πολιτεία σε παραμελημένες ομάδες του πληθυσμού που τείνουν να μη θηλάζουν – όπως μητέρες με χαμηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης, σε φυλετικές ομάδες ή χαμηλότερο κοινωνικο-οικονομικό υπόβαθρο – διαιωνίζουν και επιτείνουν τις κοινωνικές, οικονομικές και φυλετικές ανισότητες. Αν η πολιτεία επιθυμεί πραγματικά να κλείσει τα χάσματα και να μικρύνει τις ανισότητες, πρέπει να ξεκινήσει σοβαρά από την γέννηση και τα πρώτα χρόνια της ζωής.

Πηγή: Peters KE et al. Does breastfeeding contribute to the racial gap in reading and math test scores? Ann Epidemiol. 2013 Jul 20. pii: S1047-2797(13)00269-X. doi: 10.1016/j.annepidem.2013.06.091. [Epub ahead of print]

Μετάφραση: Στέλιος Παπαβέντσης MRCPCH DCH IBCLC 2013

Σχετικά Άρθρα

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

top
Όροι Χρήσης | Εμπιστευτικότητα | Πνευματικά Δικαιώματα | Login