search
top

Η συμπεριφορά του νηπίου μας

Διαλεξτε να αντιμετωπισετε τις σοβαρα ακαταλληλες συμπεριφορες.

‘Δωσε στο θειο σου ένα φιλακι’. ‘Πες καλημερα’. ‘Κατσε ησυχος στην καρεκλα σου’. ‘Πες παρακαλω όταν ζητας κατι’. ‘Πες αντιο μπαμπα’. ‘Μη ριχνεις φαγητο στο πατωμα’. ‘Ρωτα το παιδακι πριν παρεις το παιχνιδι του’. ‘Μην τα κανεις ανω κατω στο σαλονι’. ‘Μαζεψε όλα τα παιχνιδια στη θεση τους’. ‘Δωσε το χερι στον κυριο’. Μια μικρη μονο λιστα συμπεριφορων –ή μη συμμορφωσης σε επιθυμητη συμπεριφορα- που ενοχλουν πολλους γονεις, ωστοσο βρισκονται στα πλαισια της νηπιακης ηλικιας, στην ουσια του να εισαι νηπιο. Η αληθεια είναι ότι κάθε προστριβη με το μικρο σας για παρομοια, μη σημαντικα ζητηματα είναι ματαιη. Το καλυτερο που εχετε να κανετε είναι να εφοδιαστειτε με γερη δοση υπομονης, κατανοησης και να μαθετε να αγνοειτε τις περισσοτερες από τις μη επιθυμητες στασεις του νηπιου σας. Με αυτόν τον τροπο δεν τις ενισχυετε και δεν τις μετατρεπετε σε πεδιο μαχης, σε αφορμη για επιδειξη εξουσιας και αρνητισμο.

Από την άλλη μερια είναι καλο να εστιασετε σε συμπεριφορες του μικρου που είναι πραγματικα απαραδεκτες. Δε μπορειτε απλως να το αγνοησετε όταν γραφει με το μολυβι στον τοιχο. Όταν παιρνει όλα τα παιχνιδια από τα αλλα παιδια. Όταν πεταει πετρες ή παιχνιδια με κινδυνο να χτυπησει αλλα παιδια. Όταν βαζει χωμα στο στομα του. Όταν χτυπαει εσκεμμενα το κεφαλι του στο πατωμα. Όταν επιδιωκει να βαλει στο στομα του ένα φαρμακο. Όταν χτυπαει το αδερφακι του. Όταν πεφτει σε σοβαρη κριση θυμου. Συμφωνηστε με τον συντροφο σας πανω στις λιγες, συγκεκριμενες δυσκολες συμπεριφορες, τις οποιες χρειαζεται να χειριστειτε ενεργα. Υπαρχει αρκετο υλικο με πιθανα σοβαρα παραπτωματα του νηπιου σας για να ασχοληθειτε. Μη το διογκωνετε αναιτια με ανωδυνα ζητηματα.

Μην ειστε υπερβολικα σκληροι με τον εαυτο σας η το παιδιΟλοι οι γονεις κανουν λαθη και όλα τα παιδια εχουν παροδικα καποιο προβλημα συμπεριφορας. Προσπαθειστε να μη δινετε υπερβολικα σοβαρη διασταση σε δυσκολιες που συνηθως δεν είναι ουτε μοναδικες, ουτε μονιμες. Τα παιδια ωριμαζουν μεσα από λαθη, κοντρες, τεσταρισμα, παροδικα πισωγυρισματα και γινατι. Με τον ιδιο τροπο ωριμαζουν και γινονται πιο αποτελεσματικοι και οι γονεις. Οσοι εχουν την εμπειρια της ανατροφης ενός δευτερου παιδιου θα θυμηθουν τη διαφορετικη, πιο υπομονετικη, χιουμοριστικη,  χαλαρη προσεγγιση του δευτερου παιδιου σε σχεση με το μεγαλο.

Μην αισθανεστε ασχημα αν το νηπιο σας δε μοιραζεται τα πραγματα του, αν δεν περιμενει τη σειρα του. Είναι κατι φυσιολογικο. Μην προβληματιζεστε αν δειχνει να μην εχει λογικη, αν δεν καθεται ποτε ησυχος, αν θελει την προσοχη σας συνεχως, αν κοιταει μονο το τωρα και τον εαυτο του. Είναι κατι φυσιολογικο. Μην θυμωνετε αν εχει την ταση να κανει απερισκεπτα, επικινδυνα πραγματα, να λεει ‘όχι’ παρα ‘ναι’, να καταστρεφει παρα να δημιουργει. Είναι κατι φυσιολογικο. Μην απελπιζεστε αν ορισμενες στιγμες νιωθετε ανεπαρκεις, αδυναμοι, μπουχτισμενοι, θυμωμενοι ή εχετε ασχημα συναισθηματα απεναντι στο μικρο. Είναι κατι φυσιολογικο.

Απόσπασμα από το βιβλίο του Παπαβέντση Στέλιου “Προικισμένα μωρά εμπνευσμένοι γονείς: για μια άλλη προσχολική ηλικία”, εκδόσεις Πατάκη 2009.

Σχετικά Άρθρα

top
Όροι Χρήσης | Εμπιστευτικότητα | Πνευματικά Δικαιώματα | Login