search
top

Πως να επικοινωνείτε με το μωρό σας

Το τελος του δρομου είναι οι πρωτες λεξουλες του μωρου, συνηθως κοντα στα πρωτα του γενεθλια. Ας μη μας παραπλαναει αυτό ωστοσο, το μικρο αρχιζει να μαθαινει την επικοινωνια με τους ανθρωπους και τη γλωσσα πολύ νωριτερα, από τις πρωτες ηδη μερες της ζωης του. Υπαρχουν πολλα που πρεπει να κατακτησει: πώς να σε κοιταει στο ματια, πώς να σε παρακολουθει, πώς να διαβαζει τις εκφρασεις στο προσωπο σου. Πώς να μεταφραζει διαφορους ηχους και να τους δινει νοημα – να γελαει με τα κρωξιματα σου, να φοβαται από την πορτα που κλεινει δυνατα, να ηρεμει με απαλη μουσικη. Πώς να περιμενει τη σειρα του για να απαντησει με φωνουλα η κραυγη. Πώς να ερμηνευει τον τονο της φωνης σου – χιουμοριστικος, προστακτικος, βαριεστημενος, γλυκος. Τι ηχους να κανει για να προκαλεσει μια συγκεκριμενη σου αντιδραση. Πώς να μιμηθει τη φωνη σου, τις γκριματσες σου. Σε αυτό το μαγικο ταξιδι των πρωτων μηνων της ζωης, οι γονεις διδασκουν στα μωρα τις βασικες αρχες της επικοινωνιας, τα θεμελια πανω στα οποια θα χτιστει η πιο αναγνωρισιμη από εμας γλωσσα, με τις λεξεις και τις προτασεις της. Εδώ αρχιζει μια θαυμασια αλληλεπιδραση, με ερωτο-απαντησεις, ανταλλαγες, μιμησεις και ολοκληρες συζητησεις χωρις λεξεις.

Μην υποεκτιματε αυτό το μεγιστο σταδιο στη γλωσσικη αναπτυξη, επειδη το μωρο δε ‘μιλαει’ ακομα. Από ημερων κρατειστε το μωρο αγκαλια, 30 εκατοστα από το προσωπο σας. Σας βλεπει, προτιμαει το προσωπο της μητερας από ο,τιδηποτε άλλο και γνωριζει τη φωνη της. Απαλη φωνη, απλοι ηχοι, ριμες και νανουρισμα τα υλικα για τα -πολλα- ονειρα του. Μιμηθειτε τις φωνουλες του, το βαβισμα του. Με αυτόν τον τροπο, ο,τι εκφραζει αποκτα αξια. Οσο μεγαλωνει, συνεχιστε και επεκτεινετε τα ηχητικα παιχνιδια. Χρησιμοποιειστε αφθονη επαναληψη. Αν κάθε φορα που του αλλαζετε την πανα λετε ‘νατη η πανα σου!’, συντομα θα συνδεσει αυτό το ηχητικο συνολο με τη συγκεκριμενη πραξη. Aδραξτε κάθε καθημερινη στιγμη για να ‘συνομιλησετε’ με το βρεφος σας: κατά την αλλαγη πανας, στο φαγητο, στο μπανιο, στο ρηλαξ, στη βολτα. Με τα μικρα παιδια, οσα περισσοτερα δινεις, τοσα πιο πολλα εισπραττεις.

Πολλοι γονεις νιωθουν αβολα να μιλησουν σε ένα μωρο που δε τους ‘μιλαει’ πισω. Αλλοι παλι, αναγνωριζοντας τη σημασια της πρωτης επικοινωνιας αλλα χωρις τις απαραιτητες γνωσεις για να την επιτυχουν, διαβαζουν στο βρεφος ολοκληρα παραμυθια ή και συγγραμματα! Στην πραγματικοτητα, τα πραγματα είναι πιο απλα: βεβαιωθειτε ότι εχετε την προσοχη του βρεφους, ότι είναι ηρεμο και δεκτικο για καινουργια ερεθισματα. Κρατηστε το τοσο πιο κοντα στο προσωπο σας οσο πιο μικρο είναι. Δωστε του χρονο να σας παρατηρησει. Καντε απλες μικρες φωνουλες, πειραματιζομενοι με απλα μακροσυρτα φωνηεντα, συμφωνα όπως ‘σσσ’, ‘ψψψ’, συλλαβες, ερωτησεις, διαφορετικη χροια και τονο στη φωνη σας, παντα ένα ερεθισμα τη φορα και περιμενετε οσο χρειαζεται δινοντας προσοχη στην απαντηση του μωρου. Η σιωπη και η παυση εχουν ιση σημασια με τους ηχους σας. Καντε του μια φωνουλα τη μια στιγμη, την επομενη μεινετε μπροστα του να το κοιτατε κουνωντας τα χειλια σας, σα να του λετε ‘πες μου εσυ τωρα’. Φρασεις που ξεκινουν από ψηλα για να χαμηλωσουν ακολουθα τον τονο είναι γενικα κατευναστικες για το μικρο. Αντιθετα, ηχοι που εντεινονται ανεβαινοντας σε υψηλο τονο είναι ερωτηματικοι και προσφερουν ερεθισμα. Το μωρο, εκτος των ηχων, επεξεργαζεται και τις εκφρασεις του προσωπου σας, το σχημα του στοματος σας, τη θεση της γλωσσας. Αν το παρατηρησετε καλυτερα θα δειτε να περνουν από το προσωπο του, μεσα σε λιγα μονο δευτερολεπτα, αλλεπαλληλες, στιγμιαιες εκφρασεις, εναλλασσομενα , φευγαλαια συναισθηματα και μιμησεις, όλα εντελως χαριτωμενα και απολαυστικα για εκεινον που εχει ματια, χρονο και δεξιοτητες να τα παρατηρησει. Αν σας απαντησει πισω, μιμηθειτε κι εσεις με την σειρα σας τις γκριματσες του, το χασμουρητο του, τους ηχους του; Με τον τροπο αυτό ενισχυετε την επιγνωση του εαυτου του.

Το ενδιαφερον είναι πως αυτοι οι απλοι κανονες στην επικοινωνια με το παιδι σας δεν είναι ειδικοι και ξεχωριστοι για τη βρεφικη μονο ηλικια. Αν τους εφαρμοσετε σωστα από την αρχη και τους συνηθισετε, δε θα χρειαστειτε να αλλαξετε πολλα στις συζητησεις μαζι του αργοτερα, κατά τη νηπιακη και την σχολικη ηλικια.

Απόσπασμα από το βιβλίο του Παπαβέντση Στέλιου “Προικισμένα μωρά εμπνευσμένοι γονείς: για μια άλλη προσχολική ηλικία” εκδόσεις Πατάκη 2009.

Σχετικά Άρθρα

top
Όροι Χρήσης | Εμπιστευτικότητα | Πνευματικά Δικαιώματα | Login