search
top

Διδάξτε στο μικρό σας πως να επιλύει προβλήματα

Σε ένα παιδικο παρτυ η τετραχρονη Κικη τρεχει κλαιγοντας στη μαμα της:

‘ Η Μαρω με χτυπησε!’

‘Τι συνεβη και σε χτυπησε;’ Λεει η μαμα της ψυχραιμα και με τρυφεροτητα.

‘ Εκει που επαιζα με χτυπησε!’ απαντα η Κικη μεσα από λυγμους.

‘ Δηλαδη σε χτυπησε χωρις κανενα λογο;’ Τη ρωταει μετα από λιγο η μαμα της δινοντας της χρονο να ηρεμησει.

` Ε να, δε με αφηνε να διαβασω το βιβλιο με το λυκο`.

`Και..`

`Την εσπρωξα για να το παρω.`

`Πρεπει να θυμωσες πολύ που σε χτυπησε.`

`Ναι. Πολύ.` απανταει πιο ηρεμα τωρα η Κικη.

`Πως νομιζεις ότι ενιωσε η Μαρω που την εσπρωξες;`

`Τσατιστηκε` λεει η Κικη μετα από μακρα παυση.

`Νομιζω ότι μαλλον για αυτό σε χτυπησε μετα` λεει ηρεμα η μαμα και προσθετει:

` Μπορεις να σκεφτεις καποιον τροπο για να σε αφησει να διαβασεις το βιβλιο της;`

`Να της το παρω από τα χερια!`

`Αν το κανεις αυτό μαλλον θα σε χτυπησει παλι. Μπορεις να σκεφτεις κανεναν αλλον τροπο;`

`Να της δωσω το δικο μου βιβλιο με τα ζωακια` λεει η Κικη μετα από σκεψη.

`Μπραβο, αυτή είναι πολύ καλη ιδεα. Περιμενε να σου το δωσω` καταληγει με τονο ενθουσιασμου η μαμα.

Τι πηγε καλα εδώ;

Ας αναλυσουμε κάθε κουβεντα αυτης της μαμας που είναι μια ευφυεστατη ειρηνοποιος. Η Κικη βρισκεται μπροστα σε μια δυσαρεστη κατασταση και αντιδρα με θυμο και κλαμα. Η μητερα της δεν την ακολουθει στην αναστατωση της; Παραμενει ηρεμη, στοργικη, λογικη. Μια άλλη μητερα θα μπορουσε να αγχωθει αν η κορη της χτυπησε σοβαρα ή να τα βαλει με τη μανα της Μαρως. Η εξυπνη όμως μαμα του παραδειγματος θελει να αφησει την κορη της να ηρεμησει σιγα σιγα και με σωστη κουβεντα να δει πιο ηταν το προβλημα. Η απαντηση `εκει που επαιζα με χτυπησε` δεν της αρκει, συνεχιζει να τη ρωταει προσεκτικα για να φτασει στη ριζα του προβληματος. Ετσι μονο διαπιστωνει ότι το επεισοδιο ξεκινησε από την ιδια την Κικη. Ενας άλλος γονιος στη θεση της δε θα ειχε μαθει ποτε την αληθεια. Αναγνωριζει και εκφραζει τα αρνητικα συναισθηματα της κορης της. Αυτό είναι παντα λυτρωτικο. Επειτα προχωραει ένα βημα πιο περα: παρακινει την Κικη να σκεφτει πως αισθανεται η άλλη πλευρα. Η μικρη με τον τροπο αυτό αναγκαζεται να αλλαξει οπτικη γωνια και αρχιζει να σκεφτεται ψυχραιμα.

Στο επομενο σταδιο, η μαμα την παρακινει να σκεφτει μονη της λυση στο προβλημα. Θα μπορουσε να προσφερει μια ετοιμη λυση, ας πουμε να δωσει η ιδια το βιβλιο με τα ζωακια στη Μαρω σε ανταλλαγμα για το επιμαχο βιβλιο; Είναι όμως πολύ καλυτερο να βαζεις το παιδι να βρισκει τη λυση από το να του την επιβαλλεις. Στην επομενη διαμαχη είναι πιο πιθανο το μικρο να βαλει το μυαλουδακι του να σκεφτει, παρα να θυμηθει την ετοιμη λυση. Η Κικη δινει μια πρωτη επιλογη, αναποτελεσματικη. Η μαμα της εξηγει απλα ότι δε θα κερδισει και πολλα αν ξαναχτυπησει τη φιλη της. Το κοριτσακι τοτε, ηρεμο πια και με προσωπικο κινητρο να σκεφτει κατι καλο, βρισκει μια πολύ καλη ιδεα. Το προβλημα εχει πιθανον λυθει. Η Κικη ειχε την ευκαιρια να μαθει πολλα μεσα από μια δυσαρεστη κατασταση. Οι εκρηξεις θυμου αποφευχθηκαν.

Ενα πολυτιμο δωρο στο παιδι σας θα ηταν να του μαθετε πώς να χειριζεται δυσκολες καταστασεις με αλλους ανθρωπους. Τα παιδια αντιδρουν συνηθως σε ένα προβλημα με αναποτελεσματικους τροπους: κλαινε, θυμωνουν, χτυπουν, γκρινιαζουν. Είναι ευθυνη του γονεα να εφοδιασει το παιδι, από την προσχολικη ηδη ηλικια, με θετικες τεχνικες για να αντιμετωπιζει προστριβες με το περιβαλλον του.Δεν πρεπει και εδώ να ξεχναμε την σπουδαιοτητα του προσωπικου παραδειγματος. Ο τροπος που λετε όχι σε καποιον, που παιρνετε αποφασεις με τον συντροφο σας, που λυνετε ένα προβλημα αποτελει μοντελο που απορροφαται από το παιδι σας. Θυμωνετε ή συζητατε; Σαρκαζετε ή προσπαθειτε να βρειτε πιθανες λυσεις; Ακουτε τον αλλον ή εχετε προκατειλλημενες αποψεις;Αναλογιστειτε παρομοιες δυσκολες στιγμες. Πως αντιδρασατε; Τι μπορουσατε να πειτε και να κανετε καλυτερα; Συζητειστε υποθετικα προβληματα με τα μεγαλυτερα νηπια. Συμφωνειστε με τον συντροφο σας σε στρατηγικες για να λυνετε καθημερινα προβληματα. Είναι προτιμοτερο να εχετε προετοιμαστει πριν από τη φλογα, τον εκνευρισμο της στιγμης. Σκεφτειτε τα μεσα από παραμυθια, κινουμενα σχεδια και ιστοριες ή μεταφεροντας τα στη σκηνη ενός κουκλοθεατρου.

Απόσπασμα από το βιβλίο του Παπαβέντση Στέλιου “Προικισμένα μωρά εμπνευσμένοι γονείς: για μια άλλη προσχολική ηλικία”, εκδόσεις Πατάκη 2009.

Σχετικά Άρθρα

top
Όροι Χρήσης | Εμπιστευτικότητα | Πνευματικά Δικαιώματα | Login